Sprogstrategi Børnehuset Pilekvisten
Den generelle sprogindsats for de 0-3-årige:
- Puslesituationen udnyttes til tæt kontakt og god øjenkontakt mellem barn og voksen. Der pludres og vi gentager lyde fra de små.
- Vi er i øjenhøjde og leger på gulvet med børnene.
- Vi synger med børnene, der benyttes fagter og tydelig mimik med børnene.
- Vi tænker sprog ind i vores temaer.
- Vi sætter ord på barnets følelser, så barnet oplever at blive set hørt og forstået.
- Vi begynder at snakke former og farver.
- Der bruges konkreter og billeder til at understøtte det sproglige.
- Hverdagssproget er i fokus.
- Vi giver plads til at barnet får mulighed for at svare.
- Vi følger barnets interesser.
- Fortolk og udvid hvad barnet fortæller
Den generelle sprogindsats for de 3-6-årige:
- Hverdagssproget er i fokus.
- Præsentere børnene for fortællinger, sanglege, rim, remser, eventyr.
- Vi præsenterer børnene for skriftsprog, tal og matematiske begreber.
- Øve børnene i turtagning
- Personalet er gode rollemodeller, som lytter og stiller åbne spørgsmål.
- Vi hjælper barnet med at forklare og formidle ønsker og behov til andre børn og voksne
- Vi hjælper børnene med at turde stå frem, ved fx samling.
- Vi begejstres sammen med børnene
- Vi retter ikke børns sproglige fejl direkte, men gentager det rigtige ord i stedet.
- Vi giver plads til at barnet får mulighed for at svare.
- Vi forklar ord barnet ikke kender i forvejen.
- Vi følger barnets interesser.
- Fortolk og udvid hvad barnet fortæller
Læringsmiljø:
- Indretning bærer præg af børenes produkter.
- Indretningen har Billeder fra dagligdagen, som giver lyst til kommunikation med børn, medarbejdere og forældre.
- Vi bruger uderummet til sprogstimulering, hvordan føltes regn, vind, varme.
- Børnene har adgang til materiale, som sprogstimulere.
- Visuel understøttelse til dagligdagen. Børnene kan se hvilken gruppe de skal være i. Der vil være billede af dem selv, pædagogen og hvilken aktivitet de skal deltage i.
- Visuel støtte til at sætte ord på følelser - Billeder af sur, glad, ked af det osv.
Alle pædagoger er sprogansvarlige:
- Den Tværfaglig model anvendes i forhold til børn, der har sproglige udfordringer.
- Det er kontakt pædagoger, der er ansvarlig for at sprogvurdere kontaktbørn.
- Vi holder sprogfokus møde med logopæd – der indkaldes til møde efter behov
- Vi samarbejder altid med forældre omkring sprog – informere om resultatet af sprogvurderinger.
- Alle pædagoger skal kunne sprogvurdere – de erfarne pædagoger har til opgave at introducere nye pædagoger til fremgangsmåden.
- Der udarbejdes handleplan af kontakt pædagog hvis det er nødvendigt for et barn.
- Det er lederes opgave at være organisatorisk tovholder på alle opgaver omkring samarbejde med logopæd.
- Vi laver sprogtrappen på alle børn når de bliver 1,5 år.
- Vi laver sprogvurderinger på alle børn når de bliver 3 år
Tværfaglig samarbejdspartner: Logopæd
- Årligt møde med logopæd hvor sprograpporten gennemgås
- Laver Palle Post og sender til Logopæden hvor der er udtale problematikker
- samarbejder med forældre og logopæd så vi en fælles indsats omkring barnet.
- bruger logopæd til inspiration og ny viden
- Anvender de materialer, som er på puslebordet.
- Vi kalder på logopæd, når vi vurder at et barn har sproglige vanskeligheder.